Τετάρτη 2 Ιουλίου 2014

ΤΟ ΦΕΡΕΣΘΑΙ ΣΤΙΣ MILONGES

ΤΟ ΦΕΡΕΣΘΑΙ ΣΤΙΣ MILONGES
Milongas (ενικ.milonga): μπορεί να αναφέρεται στη μουσική ή στο είδος χορού που προϋπήρχε του αργεντίνικου tango και είχε μουσικό χρόνο 2/4. Επίσης αναφέρεται στην αίθουσα χορού ή στη γιορτή όπου οι άνθρωποι συγκεντρώνονται και χορεύουν tango.
Ο κοινωνικός χορός είναι μία διασκεδαστική και ευχάριστη δραστηριότητα. Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν κάποιες απλές οδηγίες για να αποφύγετε διάφορα προβλήματα και να είναι ο χορός μία όμορφη εμπειρία για όλους.
Αυτό που συχνά φοβίζει αρκετούς καβαλιέρους,είναι να νομίζουν ότι δεν είναι αρκετά καλοί χορευτές. Να είστε όμως σίγουροι ότι οι ντάμες προτιμούν να χορέψουν με κάποιον με λιγότερη εμπειρία στον χορό από αυτές από το να μην χορέψουν καθόλου. Όλοι περνάμε από την ίδια μαθησιακή διαδικασία, γι’ αυτό είναι καλό και οι ντάμες να ζητούν καμιά φορά κάποιον σε χορό.
Όταν χορεύετε με κάποιο άτομο για πρώτη φορά, είτε είστε καβαλιέρος είτε ντάμα, μην υπερβάλλετε στον χορό σας. Καβαλιέροι, ξεκινήστε με τα βασικά βήματα και προχωρήστε σταδιακά μέχρι να φτάσετε στο επίπεδο της ντάμας και συνεχίστε να χορεύετε σε αυτό το επίπεδο. Ντάμες, μην ακολουθείτε τον καβαλιέρο υπερβάλλοντας στις κινήσεις σας. Αυτό μπορεί να αγχώσει τον καβαλιέρο και να μην σας ξαναζητήσει να χορέψετε (ή να μην χορέψει καθόλου για όλη τη βραδιά). Έτσι, όλοι θα έχουν τη δυνατότητα να προοδεύσουν μέσω της επανάληψης της διεύθυνσης και της ακολούθησης.
Οι καβαλιέροι θα πρέπει να ακολουθούν την γραμμή χορού και να μην διακόπτουν τη ροή των υπόλοιπων χορευτών. Είναι σημαντικό, όλες οι συζητήσεις να διεξάγονται μετά το τέλος του χορού, εκτός πίστας. Επιπλέον, οι λιγότερο έμπειροι χορευτές θα πρέπει να αφήνουν λίγο χώρο στο εξωτερικό μέρος της πίστας για να μπορούν να περάσουν οι πιο έμπειροι χορευτές.
Αν είστε ντάμες θα πρέπει να γνωρίζετε την ευθύνη που έχετε όταν ο καβαλιέρος σας κινείται προς τα πίσω. Θα πρέπει να τον σταματήσετε αν πρόκειται να πέσει πάνω σε κάποιον. Η μόνη σας επιλογή είναι να τον κρατήσετε και να μην του επιτρέψετε να κινηθεί (γι’αυτό αποφεύγεται οι καβαλιέροι να κάνουν βήμα πίσω όταν έχει μεγάλο συνωστισμό)
Χρησιμοποιείτε το cabeceo ! 
Πρόκειται για την παραδοσιακή τεχνική επιλογής ντάμας αλλά και καβαλιέρου από απόσταση, στις milongas του Μπουένος Άιρες, χρησιμοποιώντας τα μάτια και κινήσεις του κεφαλιού. Είναι θα λέγαμε ο μανδύας προστασίας που παρέχει και στα δύο φύλα την επιλογή!
Ας δούμε τη διαδικασία:
Στις περισσότερες milongas του Μπουένος Άιρες, συχνά δεν χρησιμοποιούν λόγια για να ζητήσουν ένα χορό.
§  Ο άντρας θα προσπαθήσει με τα μάτια να έρθει σε επαφή με τη γυναίκα που θέλει να χορέψει. Επίσης, και μια γυναίκα μπορεί να ξεκινήσει την επαφή αυτή.
§  Μόλις η οπτική επαφή πραγματοποιηθεί, αν η γυναίκα δεν θέλει να χορέψει μαζί του, θα αποτρέψει το βλέμμα κοιτάζοντας αλλού. Εάν, ωστόσο, θέλει να χορέψει μαζί του, θα ανταποκριθεί διατηρώντας την οπτική επαφή.
§  Στη συνέχεια ο άντρας κάνει ένα ελαφρύ νεύμα με το κεφάλι του προς την κατεύθυνση της πίστας.
§  Αν εκείνη έχει αποφασίσει να χορέψει μαζί του, θα γνεύσει “ναι”.
§  Μόνον τότε ένας άντρας πάει στο σημείο της πίστας που είναι πιο κοντά στο τραπέζι της γυναίκας. Μόλις ο άντρας φτάσει, η γυναίκα σηκώνεται από το τραπέζι της και τον συναντά στην πίστα.
Tips:
Μετά το cabeceo, ο άντρας δεν περνά από το κέντρο της πίστας, αλλά κινείται κυκλικά γύρω από την πίστα ώστε να αφήσει ελεύθερο το οπτικό πεδίο στους υπόλοιπους να αναζητήσουν παρτενέρ.
Η αναζήτηση παρτενέρ γίνεται κυρίως στην αρχή του πρώτου ή του δεύτερου τραγουδιού μιας tanda.
tanda: μια ομάδα συνήθως 3, 4 ή 5 τραγουδιών τα οποία είναι από τον ίδιο συνθέτη ή από την ίδια ορχήστρα, ή από την ίδια εποχή, ή έχουν παρόμοιο ύφος κλπ. Καλό είναι να χορεύουμε από την αρχή της tanda ή σπανιότερα από το δεύτερο κομμάτι. Θεωρείται αγένεια να εγκαταλείπουμε τον παρτενέρ αν δεν έχει ολοκληρωθεί η tanda.
κουρτίνα : ένα μικρό μέρος 10 έως 30 δευτερολέπτων ενός τραγουδιού εκτός  tango, το οποίο διαχωρίζει την μία tanda από την άλλη. Κατα τη διάρκειά της οι καβαλιέροι επιστρέφουν τις ντάμες στο τραπέζι που κάθονταν ή μπορούν να συνεχίσουν μία δεύτερη tanda μαζί τους με κοινή συμφωνία  
Στο τέλος της tanda όπως προαναφέρθηκε, ο άνδρας συνοδεύει την ντάμα μέχρι το σημείο που συναντήθηκαν στην αρχή. Αυτό γίνεται στο Buenos Aires όχι μόνο για λόγους ευγένειας, αλλά και γιατί μια γυναίκα μετά την εμπειρία ενός πολύ ωραίου χορού πιθανότατα να χάσει τον προσανατολισμό της και θα το εκτιμούσε αν ο άνδρας της έδειχνε τον δρόμο προς το τραπέζι της.
Φυσικά αν ο άνδρας βρίσκεται στο ίδιο τραπέζι ή πολύ κοντά με την γυναίκα που θέλει να χορέψει, η πρόσκληση μπορεί να γίνει και λεκτικά.
Στο παρελθόν και σε μερικές milongas του σημερινού Buenos Aires, οι γυναίκες κάθονται όλες μαζί ξεχωριστά από τους άντρες και μάλιστα απέναντί τους, έτσι το cabeceo πραγματοποιείται ευκολότερα.
Αυτός ο κώδικας επικοινωνίας
1. προστατεύει τις γυναίκες από το αίσθημα της υποχρέωσης να χορεύουν με κάθε άντρα που έρχεται στο τραπέζι τους και τους το ζητά, ή από την δύσκολη θέση να πουν “όχι” σε έναν άντρα και να θεωρηθούν ακατάδεκτες ή αγενείς.
2. δίνει στις γυναίκες το δικαίωμα να “επιλέγουν” και εκείνες παρτενέρ, έμμεσα επιμένοντας στην αναζήτηση της οπτικής επαφής με τον άνδρα που εκείνες θέλουν να χορέψουν.
3. προστατεύει τους άντρες από την άβολη θέση μιας άρνησης από μια γυναίκα μπροστά σε άλλους και ιδιαίτερα εάν πρώτα έχουν διανύσει μια μεγάλη απόσταση με πολύ κόσμο για να φτάσουν στην γυναίκα.
4. δίνει την ευκαιρία στον άντρα να ζητήσει μια γυναίκα που βρίσκεται μακριά του, πριν τον προλάβει κάποιος άλλος που κάθεται κοντά της.
Αυτός ο κώδικας επικοινωνίας είναι πιο ρομαντικός, πιο μυστηριακός, πιο ευγενικός, δύσκολος στην αρχή αλλά δικαιότερος. Χρειάζεται εξάσκηση αλλά όταν τον μάθεις σου γίνεται εθισμός!

Είναι προφανές ότι η προσωπική υγιεινή είναι απαραίτητη. Μπορεί όμως να μην γνωρίζετε την επίδραση που μπορεί να έχει το άρωμα, η κρέμα σώματος, το άφτερ-σέιβ, το αποσμητικό κλπ στους άλλους. Πολλοί άνθρωποι μπορεί να είναι αλλεργικοί σε οτιδήποτε έχει τεχνητό άρωμα. Η πιο ασφαλής προσέγγιση είναι να χρησιμοποιήσετε άοσμα προϊόντα, όταν είναι δυνατό, και να φορέσετε λίγο ή καθόλου άρωμα. Όσοι χορευτές ιδρώνουν πολύ καλό θα ήταν να πάρουν μία επιπλέον μπλούζα για να αλλάξουν αν χρειαστεί. Σε περίπτωση που ιδρώνουν εύκολα τα χέρια τους, μπορούν να κρατούν το δεξί χέρι της ντάμας με ένα μαντήλι.

Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2013

ΔΕΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΧΟΡΕΥΤΕΣ ΤΟΥ TANGO



1. Αγκαλιά
Το Tango ξεκινά με μια αγκαλιά. Είναι η πρώτη σύνδεση στο χορό. Η αγκαλιά στο τάνγκο είναι σαν μια αγκαλιά στην καθημερινή μας ζωή: οφείλει να είναι φυσική και στοργική, διαφορετικά δεν έχει νόημα. Αγκαλιάστε το σύντροφό σας σαν να είστε έτοιμοι να χορέψετε το χορό της ζωής σας. Ο καβαλιέρος πρέπει να αγκαλιάζει τη ντάμα του με ασφάλεια αλλά ταυτόχρονα δίνοντάς της την ελευθερία να κινηθεί και να την οδηγεί αβίαστα.  Η ντάμα πρέπει να χαλαρώσει στην αγκαλιά και να αισθάνεται κάθε πρόθεση του καβαλιέρου, γνωρίζοντας τον άξονά της. Το tango είναι μια εμπειρία αμφίδρομη. Κάθε αγκαλιά είναι διαφορετική όπως και κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός.  Λένε ότι μπορεί κανείς να κρίνει εάν ένα άτομο μπορεί να χορέψει  tango από την αίσθηση της πρώτης αγκαλιάς.  Η αγκαλιά είναι δική σας ... βρείτε αυτή που σας ταιριάζει και κάντε την «δική σας»!

2. Μουσικότητα
Η μουσική είναι ένα άλλο σημείο της σύνδεσης με το σύντροφό σας. Μην ακούσετε μόνο τη μουσική.  Αισθανθείτε τη.  Στο tango, χορεύουμε με το συναίσθημα που μας δίνει η μελωδία.  Δε μετράμε τα βήματα. Ακούμε με ευαισθησία κάθε ένα από τα μουσικά όργανα που συνθέτουν το όμορφο τραγούδι του τάνγκο. Το ζευγάρι θα πρέπει να αντιλαμβάνεται το τραγούδι από κοινού.  Όταν το ζευγάρι ακούει τη μουσική ως ένα τότε μόνο χορεύουν tango.  Όταν βρισκόμαστε στη γραμμή χορού, σταματάμε να σκεφτόμαστε τη σειρά των βημάτων που έχουμε μάθει ή την όμορφη κίνηση που είδαμε στο YouTube.  Αρκεί να αφεθούμε να μας συνεπάρει η μουσική.  Δεν έχει νόημα να χορεύουμε αν δεν χορεύουμε με τη μουσική.


3. Σύνδεση
Υπάρχουν πολλά στοιχεία στη δημιουργία μιας σύνδεσης: η αγκαλιά, η μουσική, η τεχνική ... αλλά το πιο σημαντικό είναι η πρόθεση της σύνδεσης.  Δεν χορεύουμε μόνοι.  Χορεύουμε σε ζευγάρια. Ξεχνάμε τον εαυτό μας, ξεχνάμε ότι κάνουμε λάθη, ξεχνάμε τον καφέ που ήπιαμε το πρωί ή ό,τι έχουμε να κάνουμε αύριο. Δίνουμε στα 3 λεπτά του τραγουδιού τη σημασία που απαιτείται στο πρόσωπο που χορεύουμε για να γίνει ο χορός «δικός σας» και αιώνιος.

4. Στάση
Η στάση του σώματος είναι πολύ σημαντική. Παρά το γεγονός ότι το tango έχει προέλθει από τους δρόμους του Μπουένος Άιρες, και δεν είχε αρχικά τη δομή που έχει τώρα, χρειάζεται να δουλεύουμε συνεχώς τη στάση μας για να ενισχύσουμε την εμπειρία μας στο χορό. Για να συνδεθούμε σε μια αγκαλιά, έτσι ώστε ο σύντροφός μας να αισθάνεται άνετα και να εκτελέσει μια ποικιλία αλληλουχιών με ευκολία, η σωστή στάση του σώματος αποτελεί το κλειδί.  Η σπονδυλική στήλη πρέπει να είναι ίσια, το κεφάλι ψηλά , το στήθος προτεταμένο, ο κορμός σταθερός αλλά χαλαρός και με αυτοπεποίθηση.  Δεν είναι μόνο μια όμορφη εικόνα αλλά υιοθετώντας μια σωστή στάση δεν θα καταλήξουμε να πατάμε ο ένας τον άλλο ή να σπάσουμε την πλάτη μας. Αυτό πιθανότατα να μειώσει τις πιθανότητες των ανθρώπων που τρέχουν μακριά για να αποφύγουν το χορό μαζί μας.

5. Περπάτημα
Εάν δεν μπορούμε να περπατήσουμε στο tango τότε δεν μπορούμε να χορέψουμε tango. Το περπάτημα είναι το θεμέλιο, η βάση του tango.  Δεν είναι το γνωστό βασικό βήμα που διδάσκεται στα μαθήματα  σε πολλούς αρχάριους.  Αυτό αποτελεί απλά μια βολική σειρά βημάτων για συνδυασμούς  στο tango.  Αν πάμε σε ένα τμήμα αρχαρίων για τάνγκο στο Μπουένος Άιρες, ο δάσκαλος δεν θα μας αφήσει να προχωρήσουμε σε οτιδήποτε άλλο μέχρι να καταλάβουμε πως μπορούμε να περπατάμε και στη συνέχεια να περπατήσουμε σε ζευγάρια. Μπορεί να φαίνεται απλό, αλλά είναι μια πρόκληση, και όταν εκτελείται σωστά, είναι όμορφο. Λένε ότι χρειάζονται τουλάχιστον 5 έτη για ένα ζευγάρι που χορεύει για να είναι σε θέση να περπατήσει μαζί. Η καλύτερη συμβουλή είναι να μη σταματάμε να εξασκούμε το περπάτημα!

6. Ποιότητα > Ποσότητα
Έχουμε παρακολουθήσει πολλά μαθήματα και νοιώθουμε ότι το μυαλό μας είναι μια βάση δεδομένων για φοβερές φιγούρες.  Δυστυχώς, αυτό δεν μας κάνει καλούς χορευτές.  Το tango έχει να κάνει με την ποιότητα των κινήσεων και όχι με την ποσότητα.  Φτάνει να χρησιμοποιούμε μόνο τα τρία βασικά βήματα και να δημιουργούμε έναν όμορφο χορό.  Μπορούμε επίσης να βάλουμε χίλια βήματα σε ένα tango και να δημιουργήσουμε τον πιο άσχημο χορό.  Γιατί συγκινούμαστε όταν ένα ζευγάρι απλά χορεύει όμορφα στη μουσική;    Βελτιώνουμε την κάθε κίνηση, κατανοούμε την τεχνική, ακούμε τη μουσική και μετά χορεύουμε στη γραμμή χορού.  Διαφορετικά, ας αρκεστούμε σε ένα όμορφο περπάτημα.  Στο Μπουένος Άιρες, θα δείτε να κουνάνε το κεφάλι συγκαταβατικά ως ένδειξη έγκρισης.

7. Γραμμή χορού
Υπάρχουν κοινωνικές ετικέτες για την πίστα. Το πρώτο είναι η γραμμή του χορού. Η γραμμή του χορού κινείται αριστερόστροφα. Οι χορευτές πρέπει να συνεχίσουν να κινούνται γύρω από την πίστα. Ο νοητός κύκλος στο πάτωμα του χορού έχει έναν μεγαλύτερο εξωτερικό κύκλο, τον κύκλο μέσα σε αυτόν και ούτω καθεξής. Οι πιο έμπειροι χορευτές χορεύουν στον εξωτερικό κύκλο για να είναι σε θέση να αναδείξουν την ποιότητα στο χορό τους στο κοινό που κάθεται δεξιά γύρω από το πάτωμα. Οι αρχάριοι βρίσκονται στον εσωτερικό κύκλο. Θα έχουν το δικαίωμα να χορέψουν στον εξωτερικό κύκλο μόνο αν μπορούν να κρατήσουν την κατεύθυνση του χορού, αλλιώς μπορεί να ωθηθούν στο κέντρο. Όταν ξεκινάμε έναν χορό ο καβαλιέρος πρέπει να μπορεί να διευθύνει στη γραμμή του χορού. Δεν πρέπει να κάνουμε βήματα προς τα πίσω στη γραμμή του χορού (βήματα προς τα πίσω πρέπει να εξαλειφθούν ή να ληφθούν μόνο προς τη γραμμή του χορού ή προς το κέντρο του κύκλου) και να κρατάμε την κίνηση προς τα εμπρός. Κάθε ακολουθία ή συνδυασμός πρέπει να καταλήγει στη γραμμή του χορού και όχι προς τα πίσω. Ποτέ μην προσπεράσει κανείς άλλο ζευγάρι στη γραμμή χορού, πρέπει να μένουμε πίσω από το ίδιο ζευγάρι καθόλη την διάρκεια της tanda.   Να αποφεύγεται η σύγκρουση με άλλα ζευγάρια και να προστατεύουμε την ντάμα μας. Είναι ακριβώς όπως και στην οδήγηση ενός αυτοκινήτου - ακολουθούμε τους κανόνες του δρόμου, ώστε να μην βρεθούμε σε τυχόν ατυχήματα!

8. Cabeceó

Πώς μπορούμε να ζητήσουμε έναν χορό;  Στην Αργεντινή, το  «cabeceó» είναι βασικό.  Μπορούμε να έχουμε οπτική επαφή με το πρόσωπο που θα θέλαμε να χορέψουμε και να τους δώσουμε ένα σήμα, ένα νεύμα, ένα χαμόγελο, μια κλίση του κεφαλιού.Θεωρείται αγένεια να πάει κάποιος και να ζητήσει μια ντάμα για χορό, καθώς αυτό καθιστά δύσκολο σε μια ντάμα να πει «όχι».  Συνήθως ο καβαλιέρος  παίρνει μια θέση στην αίθουσα που θα τον διευκολύνει να πιάσει τη ματιά της ντάμας με την οποία επιθυμεί να χορέψει. Η ντάμα με την σειρά της μπορεί δεχθεί με μια συγκαταβατική κίνηση ή απλά να στρέψει αλλού το βλέμμα της σε δείγμα ότι δεν ενδιαφέρεται.  Η ντάμα, μπορεί επίσης να κοιτάξει προς τον καβαλιέρο που θέλει να χορέψει και για άλλη μια φορά, μπορεί ή δεν μπορεί να ανταποκριθεί. Είναι ένα δίκαιο παιχνίδι και η πρόσκληση μπορεί να οδηγήσει στηνπίστα. Δοκιμάστετο!
Κάτι χρήσιμο:  Αν κάποιοι είναι στην milonga με το ταίρι τους μπορεί να μην είναι και η καλύτερη ιδέα να τους ζητήσουμε για χορό, εκτός αν φαίνεται ότι είναι ελεύθεροι να χορέψουν με άλλους. Αν το ζευγάρι κάθεται μαζί σε ένα τραπέζι, μπορεί να είναι πιο ευγενικό αν ο καβαλιέρος ζητήσει την ντάμα από τον συνοδό της αντί να χρησιμοποιήσει το cabeceó.  Αντιθέτως, δεν είναι σύνηθες για την ντάμα να επιδιώξει ένα χορό με έναν καβαλιέρο που συνοδεύει τη σύντροφό του.

9. Tandas / Cortinas
Συνήθως 4 τραγούδια συνθέτουν ένα tanda και υπάρχει ένα τραγούδι στο μεταξύ των σετ που ονομάζεται cortina (κουρτίνα). Μπορεί να θέλουμε να ζητήσουμε από κάποια να χορέψουμε στο 1ο τραγούδι του tanda αν ξέρουμε ότι μας αρέσει να χορεύει μαζί μας. Αν δεν έχουμε χορέψει με κάποια, ίσως είναι προτιμότερο να της ζητήσουμε να χορέψουμε στο 2ο ή 3ο τραγούδι.  Είναι σύνηθες όταν τελειώνει ο χορός στο τέλος του tanda να επιστρέφουμε στις επιμέρους θέσεις μας.  Κατά τη διάρκεια της Cortina, κανείς δεν πρέπει να στέκεται στην πίστα. Αν απολαμβάνουμε ένα ορισμένο tanda και επιθυμούμε να συνεχίσουμε το χορό, μπορούμε να προτείνουμε στη ντάμα μας να ξαναχορέψουμε αργότερα εκείνο το βράδυ.  Εκτός αν υπάρχει μια αμοιβαία συμφωνία, πάντα ευχαριστούμε την ντάμα μας και ευγενικά τελειώνουμε την tanda ώστε να μπορούμε να δώσουμε σε κάποιον άλλο την ευκαιρία να απολαύσει περισσότερους χορούς.  Με μια αρχή και ένα τέλος, αυτό κάνει τα 4 τραγούδια της tanda ακόμα πιο ξεχωριστά.

10. Σεβασμός
Παρά το γεγονός ότι το tango είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο, παραμένει ένα μέρος της ιστορίας και του πολιτισμού της Αργεντινής.  Δεν μπορούμε να χορέψουμε tango, χωρίς να εκτιμήσουμε πλήρως αυτό.  Λάτρεις του Tango ταξιδεύουν στο Μπουένος Άιρες για να καταλάβουν και να αισθανθούν τι είναι το tango πραγματικά. Το Tango δεν είναι απλά ένας χορός που μπορούμε να μάθουμε. Είναι ένας τρόπος για να αγαπάμε τη ζωή.  Στο Μπουένος Άιρες, μπορούμε να συναντήσουμε πολλούς παλιούς μιλογκέρος με μεγάλη πείρα που χορεύουν το tango με την ίδια ευκολία που αναπνέουν.   Οφείλουμε φυσικά να δείξουμε σεβασμό στις γνώσεις τους και την σημαντική παρουσία τους.  Η μουσική tango έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο και πάντα μεταφέρει μια αιώνια αρμονία που διαρκώς διερευνάται.  Ας σεβαστούμε αυτό πριν κάνουμε το άλμα σε εναλλακτική μουσική tango. Να ντυνόμαστε καθαρά και ενδεδειγμένα για την πίστα, να χαιρετάμε τους άλλους χορευτές και να ακολουθούμε τους κανόνες της γραμμής χορού.  Δεδομένου ότι σεβόμαστε το tango, το tango θα έρθει σε μας.