Πέμπτη 26 Απριλίου 2012

ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΤΟ TANGO ΜΕ ΜΟΥΣΙΚΗ





Στο tango εμπλέκονται τρεις: ένα ζευγάρι που χορεύει και η μουσική. Να κάνουμε μια παρένθεση εδώ... Η κίνηση που σχετίζεται με το ρυθμό, με τη μουσική, ονομάζεται χορός. Αυτή, πιστεύω, είναι μια κρίσιμη λεπτομέρεια, καθοριστική στο τι είναι χορός, τι είναι γυμναστική και τι είναι απλά κίνηση. Το ζητούμενο είναι η κίνηση να προκαλείται από τη μουσική, έτσι, ώστε, για τον εξωτερικό παρατηρητή, να πηγάζει η μουσική μέσα από το σώμα του χορευτή. Ο,τιδήποτε άλλο περιέχει κίνηση, ακόμα και άρτιο τεχνικά να είναι, μπορεί να πάρει διάφορα ονόματα, αλλά δεν είναι χορός.

Ο αυτοσχεδιασμός είναι το κύριο γνώρισμα του tango. Μόνο που το παιχνίδι αυτό της απόδοσης της μουσικής με βήματα δεν έχει να κάνει με έναν που χορεύει μόνος του, όπως το δικό μας ζεϊμπέκικο. Στο tango εμπλέκονται δύο. Είναι ένας μη λεκτικός διάλογος. Είναι η επιτομή του αυτοσχεδιασμού. Γιατί, εκτός από το σώμα σου, πρέπει να αφουγκραστείς, να προβλέψεις, να καθοδηγήσεις ή να ακολουθήσεις και το σώμα του άλλου. Και πάντα πάνω στη μουσική. Στο tango είμαστε απαλλαγμένοι από φόρμες και παπαγαλία βημάτων που θα μας εγκλώβιζαν σε ένα πεπερασμένο αριθμό δυνατοτήτων, όπως γίνεται με τους περισσότερους χορούς σήμερα που έχουν κάνει το σύγχρονο άνθρωπο να θεωρεί τον χορό μια μηχανική διαδικασία.

Όμως, ας δούμε τι συμβαίνει όταν δυο άνθρωποι χορεύουν tango. Και οι δυο μπορεί να αγνοούν τις προθέσεις και τις δεξιότητες του άλλου. Αυτό κάνει την διαδικασία ιδιαίτερα πολύπλοκη, αλλά ταυτόχρονα πολύ διασκεδαστική. Το tango στηρίζεται στην ευγένεια και στο σεβασμό της στάσης και της θέσης του άλλου. Για να προκαλέσει ένα βήμα ο καβαλιέρος πρέπει να είναι απολύτως βέβαιος για την κατάσταση της ντάμας. Και η γυναίκα από την μεριά της πρέπει να είναι χαλαρή αλλά σε εγρήγορση ώστε να αντιληφθεί αυτό που θα της πει το σώμα του καβαλιέρου. Αυτό κάνει αυτομάτως και τους δυο να είναι κύριοι του εαυτού τους, αλλά, ταυτόχρονα, διαλλακτικούς και έτοιμους.

Σταθερότητα και ευελιξία. Η ισορροπία, τόσο η σωματική όσο και αυτή στα πλαίσια της αλληλοκατανόησης, έχει τον πρώτο λόγο. Και, ταυτόχρονα, πρέπει να εφαρμόζουν και οι δυο τους μέσα σε αυτό το πλαίσιο μια αξιοσημείωτη τεχνική δεξιότητα. Κι όλα αυτά να γίνονται σαν ερμηνεία της μουσικής. Το πιο σημαντικό κομμάτι του τάνγκο, όμως, είναι εκείνο που εμπλέκει και άλλους μέσα. Σαν ένας καθαρά κοινωνικός χορός δίνει το βάρος στην κίνηση και στην αντίδραση, όχι μόνο του ζευγαριού, αλλά και στον τρόπο που αλληλεπιδρά με τους υπόλοιπους που χορεύουν στην ίδια πίστα.

Παρατηρώντας κάποιον να χορεύει tango μπορείτε να καταλάβετε πράγματα για τον χαρακτήρα του. Στην Αργεντινή λένε πως "ό,τι χορεύεις, είσαι". Φυσικά τα περισσότερα τα καταλαβαίνεις για τον άλλο, αν χορέψεις μαζί του.

Ένα ελάχιστα εκπαιδευμένο μάτι μπορεί να διακρίνει σε μια γεμάτη πίστα χορού χαρακτήρες και ιδιοσυγκρασίες. Είναι όλοι εκεί. Και μοιράζονται το ίδιο πράγμα. Το να χορεύεις tango είναι μια ψυχαναλυτική εμπειρία.. Εμπεριέχει την έκθεση στον κόσμο και αυτό είναι που το κάνει τόσο σημαντικό για την αυτοπεποίθηση και την σιγουριά. Το να σηκωθείς και να ζητήσεις ή να σε ζητήσουν σε ένα χορό είναι για κάποιον που πρωτοπάει σε μια μιλόνγκα μια κίνηση θάρρους που απαιτεί να ξεπεράσει τον εαυτό του. Να κατευθύνει τα βήματα του/της με σιγουριά, να ακούσει τη μουσική, να χαλαρώσει μέσα στην εγρήγορσή του, να σεβαστεί τους γύρω του και να συνταιριάξει τον χορό του στο χώρο, στην ενέργεια και στις εκάστοτε δυνατότητες.

Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012

ΟΡΟΛΟΓΙΑ TANGO


Ορολογία



Abrazo:(αμπράζο) Η αγκαλιά

Adornο: (αντόρνο) Στολίδι. Το χρησιμοποιεί η ντάμα για να κάνει πιο όμορφη τη κίνησή της

Apilado: (απιλάδο) Η κλειστή αγκαλιά στο tango milonguero όπου μια μικρή κλήση του κορμού προς τα εμπρός, εξασφαλίζει ικανποιητική απόσταση στα πόδια του ζευγαριού.

Arrastre: (αράστρε)Συνώνυμο με τη λέξη barida (μπαρίδα). Το σύρσιμο του ποδιού (του ενός από τον άλλον) με απόλυτη επαφή κατα τη διάρκεια ενός βήματος, απο ένα σημείο σε ένα άλλο.

Balanceo: (μπαλανσέο) Βήμα ελέγχου του καβαλιέρου με ταυτόχρονο χαμήλωμα του κέντρου βάρους του ζευγαριού, με σκοπό να αποφευχθούν πιθανές συγκρούσεις, με πιθανή αλλαγή κατευθυνσης σε μικρό χώρο. Επισης είναι και η αργή μετατόπιση του βαρους απο το ένα πόδι στο άλλο για λόγους μουσικότητας ή και για να επαναπροσδιορισθεί ο ρυθμός που θα χορέψει το ζευγάρι.

Boleo: (βολέο) Κίνηση της ντάμας (σπανια και του καβαλιέρου). Μπροστά ή πίσω σήκωμα του ποδιού με ταυτόχρονο πίβοτ στον άξονα, που τις περισσότερες φορές δίνεται απο τον καβαλιέρο. Μπορεί να γίνει και με πρωτοβουλία της ντάμας σαν στολίδι. Τις περισσότερες φορές εξασφαλιζει αλλαγη κατεύθυνσης. Σε πίστες με πολύ κόσμο πρέπει να γίνεται με μεγάλη προσοχή. Υπάρχει και η επιλογή, το πόδι να μην σηκωθεί από το έδαφος.

Cabeceo: (καμπεσέο) Παραδοσιακή τεχνική επιλογής παρτενέρ. (βλ. προηγούμενο άρθρο)

Cadencia: (καντένσια) βλ. Balanceo

Caminada: (καμινάδα) Το περπάτημα ή και το βήμα στο tango.

Carpa: (κάρπα) Φιγούρα όπου ο καβαλιέρος έχει τη ντάμα με το βάρος στο ένα πόδι (π.χ calesita) και με μικρά βήματα προς τα πίσω απομακρίνεται, μεγαλωνοντας όμως τη κλίση του κορμού και των δύο προς τα εμπρός.

Castigada: (καστιγάδα) Το σήκωμα του ποδιού της ντάμας ενώ εφάπτεται με την εξωτερική πλευρά του ποδιού της στο οποίο έχει το βάρος. Μπορεί να γίνει σαν στολίδι μετά απο parada (σταμάτημα) ή πριν απο ένα ocho (οκτάρι).

Cierre: (σιέρε) Η ακολουθία τρίων βημάτων (6-7-8) στο βασικό βηματισμό του tango, που καταλήγει με το βάρος και στα δύο πόδια.

Enganche: (ενγκάντζε) Ανήκει στα adornos (στολίδια). Η ντάμα "γαντζώνει" το πόδι της στην εξωτερική πλευρά του ποδιού του καβαλιέρου.


Parada: (παράδα)Σταμάτημα. Ο καβαλιέρος σταματά τη ντάμα συνήθως οταν αυτή κάνει πίσω βήμα ή πίσω ocho. Tαυτόχρονα μπορεί να αγγιξει με το πόδι του το πόδι της ντάμας σαν πρόσθετο σινιάλο, ή μπορεί να πιβοτάρει και να βρεθεί σε μια θέση συμμετρική με τη ντάμα.

Pasada: (πασάδα)Το πέρασμα της ντάμας πάνω από το προτεταμένο πόδι του καβαλιέρου ύστερα απο ένα σταμάτημα (parada). Αυτή είναι μια καλή ευκαιρία για τη ντάμα να προσθέσει στολίδια (adornos) που της αρέσουν. Ο καβαλιέρος καλό είναι να της δώσει το χρόνο που χρειάζεται για να ολοκληρώσει τις επιπλέον κινήσεις της.

Pivot: (πίβοτ) Στροφή στο ένα πόδι ολόκληρου του σώματος και των όμων

Planeo: (πλανέο)

Rulo: (ρούλο) Συνώνυμο του lapiz. Με το πόδι που δεν έχει βάρος και κατά τη διάρκεια μιας παύσης της κίνησης, σχηματίζουμε κύκλο δίπλα στο άλλα μας πόδι. Ανήκει στα στολίδια της ντάμας αλλά συχνά και του καβαλιέρου.

Sacada: (σακάδα) Βήμα με το οποίο ο ένας μεταφέρεται στην θέση που είχε ο άλλος αμέσως πριν. Γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε το πόδι στο οποίο μεταφέρει το βάρος ο ένας, εκτοπίζει το ελεύθερο πόδι του άλλου.

Traspie: (τρασπιέ) Σε δύο μέτρα της μουσικής εκτελούμε τρία βήματα. Ένα βήμα στο πρώτο μέτρο, ένα στο μισό και αμέσως ένα βήμα στο δεύτερο. Συνήθως το βήμα στο μισό μέτρο είναι σταύρωμα πίσω.

Volcada: (βολκάδα) Όταν το ζευγάρι χορεύει εκτός άξονα, σε σχήμα Λ. Αυξάνεται η κλίση του κορμού και των δύο προς τα εμπρός και κατά συνέπεια απομακρύνονται τα πόδια του ενός από του άλλου.

Zarandeo: (ζαραντέο) Είναι το πιβοτάρισμα της ντάμας στο ένα πόδι μπρός και πίσω σύμφωνα με τον ρυθμό της μουσικής. 

Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2012

ΤΟ ΑΡΓΕΝΤΙΝΙΚΟ ΤΑΝΓΚΟ






... ανήκει στους φύσει αυτοσχεδιαστικούς χορούς.

Αν και στηρίζεται σε μερικές δομικές, θεμελιώδεις χορευτικές ενέργειες, κάθε φορά πραγματώνεται με διαφορετικό τρόπο, ο οποίος εξαρτάται από: τους συγχορευτές, το χώρο, τη μουσική κι άλλες συνθήκες ή καταστάσεις (προβλέψιμες ή μη) που αφορούν τη στιγμή της πραγμάτωσής του.

... απαιτεί από τους συγχορευτές να "στηρίζονται στα πόδια τους".

Στην πλειονότητά τους οι χορευτικές ενέργειες του tango (ακόμη κι οι πολύπλοκες) εκτελούνται με τους συγχορευτές, αν και είναι αγκαλιασμένοι, να φροντίζουν ο καθένας για τη δική του ισορροπία, χωρίς να επιβαρύνουν τον άλλον. Αν χρειαστεί, όμως, ο/η tanguero/a θα στηρίξει το/τη σύντροφό του/της.

... θέλει, στην περίπτωση λάθους, ετοιμότητα για νέο ξεκίνημα.

Δε σταματάς, δε συζητάς, δεν επιρρίπτεις ευθύνες. Ολοκληρώνεις ήρεμα και ψύχραιμα το χορό και βρίσκεις τον κατάλληλο χρόνο για αναλύσεις και συμπεράσματα.

... αναπτύσσει στο χορευτή την ικανότητα να ξεπερνά "εμπόδια" ή "παγίδες",

που στήνονται από το συγχορευτή του (όπως σε κάποιες παράδες ή σακάδες του καβαλιέρου και την αντίστοιχη αντίδραση της ντάμας).

... προϋποθέτει προσήλωση και αφοσίωση

του καθενός χορευτή προς το συγχορευτή του. Νιώθει την κάθε του κίνηση, τη θέση του σώματός του, την ψυχική του διάθεση, το βαθμό ανάπτυξης των χορευτικών του ικανοτήτων…

... λειτουργεί με ξεκάθαρο μήνυμα από τον πομπό και αντιληπτική διαύγεια από το δέκτη.

Ο επικοινωνιακός κώδικας είναι από τις θεμελιώδεις αρχές του tango. Αν στο χορό του ζευγαριού χρειαστεί συχνά να πει ο ένας «άλλη ενέργεια ήθελα να κάνεις» ή ο άλλος «νόμιζα πως ήθελες να κάνω αυτό», τότε ο χορός τους βασίστηκε σε σαθρά θεμέλια. Συχνά ενέργειες εντυπωσιασμού του ενός ή του άλλου, χωρίς να έχει προηγηθεί συντονισμός κι ισορροπία της χορευτικής σχέσης, έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια της δυνατότητας βίωσης της μαγευτικής εμπειρίας του χορού.

... αναδεικνύει τον κάθε χορευτή μέσα απ' την εικόνα του συγχορευτή του.

Πραγματικά, ο καλός καβαλιέρος φαίνεται από την εικόνα της ντάμας του, αν της εμπνέει ηρεμία, φυσική κίνηση, σταθερότητα, εμπιστοσύνη, ευχαρίστηση στο κάθε τους βήμα κι ενέργεια. Κι ο καβαλιέρος, απ` τη δική του μεριά, μεταμορφώνεται, όταν γεύεται τέτοια στοιχεία από την ντάμα του. Όλα αυτά μπορούν να βιωθούν και στις πιο απλές ενέργειες. Οι πιο σύνθετες, πολύπλοκες και περίτεχνες ενέργειες, σαφώς και προσφέρουν τη δική τους μαγεία κι ευχαρίστηση, απαιτούν όμως τη μύηση και των δύο συγχορευτών και την καλή στιγμή τους.

... προβάλλει το επίπεδο της χορευτικής σχέσης.

Άλλες φορές οι συγχορευτές νιώθουν τη χαρά της επικοινωνίας τους, άλλες, ακόμη περισσότερο, σαν να `χει γεννηθεί ο ένας για τον άλλο κι άλλες απωθητικά συναισθήματα για τη χορευτική «συνομιλία» τους. Είναι κι αυτή μια άλλη θεμελιώδης αρχή, επίσης. Η αγκαλιά του tango κάνει τους συγχορευτές ένα. Ζεϊμπέκικο για δύο, που λειτουργούν ως ΕΝΑΣ. Αυτός ο ένας που περιέχει και τους δύο.

ΠΩΣ ΝΑ ΓΙΝΕΤΕ Ο ΤΕΛΕΙΟΣ ΚΑΒΑΛΙΕΡΟΣ ΣΤΟ ΧΟΡΟ




Πώς να γίνετε o «τέλειος καβαλιέρος» στο χορό!!!


10 Συμβουλές


Για να γίνεις ο «τέλειος καβαλιέρος» στο χορό δεν είναι εύκολο, αλλά είναι ένα ταλέντο που μπορεί να αναπτυχθεί. Οι γυναίκες απολαμβάνουν το χορό με ένα καλό παρτενέρ που ξέρει να «οδηγεί» τη ντάμα του. Αν θέλετε να γίνετε καλός καβαλιέρος πρέπει να δουλέψετε σκληρά για να πετύχετε. Οι παρακάτω συμβουλές μπορούν να βοηθήσουν τους καβαλιέρους να γίνουν περιζήτητοι από όλες τις χορεύτριες.


Συμβουλή # 1


Προστατέψτε τη παρτενέρ σας .Μια από τις πιο βασικές συμβουλές για τον καβαλιέρο είναι να προστατεύει τη παρτενέρ του. Είστε ο μόνος που την καθοδηγεί στη πίστα, και εάν συγκρουστεί με κάποιον θα είναι δικό σας λάθος. Ένας καλός καβαλιέρος θα πρέπει να καθοδηγεί την παρτενέρ του με ασφάλεια στην πίστα χορού για την πρόληψη τυχόν ατυχημάτων που μπορεί να οδηγήσουν σε τραυματισμό.


Συμβουλή # 2


Διατηρείστε τη σωστή στάση του σώματος - Αν χορεύετε με πολύ όρθια στάση, αυτό μπορεί να αποδειχθεί καταστροφικό. Αν θέλετε να τσεκάρετε τη στάση σας, σταθείτε σε έναν τοίχο και αισθανθείτε τη γραμμή που έχει δημιουργηθεί από το σώμα σας. Αυτή είναι η στάση που πρέπει πάντα να διατηρείτε στην πίστα.


Συμβουλή # 3


Κρατηθείτε σωστά στην κλειστή θέση - Για τις περισσότερες μορφές του χορού «μπόλρουμ» η κλειστή θέση είναι πολύ σημαντική. Όταν οδηγείται, είναι σημαντικό ότι έχετε αυτή τη στάση. Η παρτενέρ σας θα πρέπει να είναι λίγο προς στα δεξιά σας, έτσι ώστε να αποφύγετε να πατηθείτε και να μην συγκρουστούν τα γόνατα σας. Το αριστερό σας χέρι θα πρέπει να κρατάει το δεξί της το χέρι, τα δεξί σας στην πλάτη της, το αριστερό χέρι της θα πρέπει να είναι πάνω στον βραχίονα σας, και τα σώματα σας να είναι σε επαφή στο επίπεδο της μέσης. Μια ακατάλληλη θέση θα έχει καταστροφικά αποτελέσματα.


Συμβουλή # 4


Τέλειο κράτημα του ενός χεριού. Για να γίνετε καλύτερος καβαλιέρος πρέπει να μάθετε να καθοδηγείται με το κράτημα του ενός χεριού. Πολλοί Λάτιν χοροί απαιτούν τη χρήση του ενός χεριού, και είναι σημαντικό να διατηρηθεί η ορθή σύνδεση κατά τη διάρκεια αυτών των χορών. Πρέπει να είστε σίγουρος ότι έχετε μια ισχυρή σύνδεση με τη παρτενέρ σας.


Συμβουλή # 5


Παροχή "Πίβοτ" για περιστροφές - Αν θέλετε να γίνετε καλύτερος καβαλιέρος, πρέπει να τελειοποιήσετε τη καθοδήγηση της παρτενέρ σας με στροφές. Αυτή είναι μια στιγμή που πολλοί παρτενέρ χάνουν την σύνδεση τους, και σαν αποτέλεσμα είναι να μη γνωρίζει πόσες φορές πρέπει να περιστραφεί. Σαν καβαλιέρος θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε τα δάχτυλά σας για να παρέχετε πίβοτ οταν την περιστρέψετε..


Συμβουλή # 6


Αποφύγετε αβέβαια Βήματα - Αν θέλετε να γίνετε καλός καβαλιέρος, θα πρέπει πάντα να είστε σίγουροι για τον εαυτό σας και για τα βήματά σας. Τίποτα δεν είναι πιο χειρότερο από το να χορεύετε με ένα παρτενέρ που κάνει αβέβαια βήματα. Ο ρόλος σας είναι να οδηγήσετε το σύντροφό σας, και εάν δεν έχετε εμπιστοσύνη στα βήματά σας, θα είναι δύσκολο για αυτήν να σας ακολουθήσει. Οπότε χορέψτε με αυτοπεποίθηση στη πίστα .


Συμβουλή # 7


Διατηρείται επικοινωνία με τα μάτιαΗ επικοινωνία με τα μάτια, δεν θα δημιουργήσει μόνο σύνδεση μεταξύ σας, αλλά ένας καλός καβαλιέρος μπορεί να χρησιμοποιήσει την επαφή με τα μάτια για να καθοδηγήσει καλύτερα τη παρετνέρ του. Οπότε προσπαθήστε να διατηρήσετε την επαφή με τα μάτια όσο το δυνατόν περισσότερο.


Συμβουλή # 8


Αποφύγετε απότομες κινήσεις στη παρτενέρ σας - Δυστυχώς, πολλοί καβαλιέροι πιστεύουν ότι πρέπει να καθοδηγούν απότομα την παρτενέρ τους γύρω από την πίστα. Όταν χορεύετε, είναι σημαντικό να την καθοδηγείται ομαλά. Καμιά γυναίκα δεν θέλει να την τραβάτε απότομα, για αυτό φροντίστε να την καθοδηγείται ομαλά και ήρεμα. Χορεύοντας ομαλά η κίνηση σας θα είναι πιο επιτυχής, θα δείχνει πολύ καλύτερα, και θα αφήσει την παρτενέρ σας ευτυχισμένη.


Συμβουλή # 9


Νιώστε το ρυθμό της μουσικής - Όταν καθοδηγείται την παρτενέρ σας, είναι σημαντικό ότι εσείς, ως καβαλιέρος να αντιλαμβάνεστε το ρυθμό της μουσικής. Αν δεν ξεκινήσετε με το ρυθμό της μουσικής, μπορεί να είναι αρκετά δύσκολο να τον ανακτήσετε. Έχετε εσείς την ευθύνη να καθοδηγείται τη παρτενέρ σας με το ρυθμό. Αν είστε εκτός ρυθμού, θα είναι λάθος σας, για αυτό βρείτε τον και διατηρείστε τον .


Συμβουλή # 10


Πρακτική Εξάσκηση- Αν θέλετε να γίνετε ένας υπέροχος καβαλιέρος, ένα από τα καλύτερα πράγματα που μπορείτε να κάνετε είναι η πρακτική εξάσκηση. Είναι σημαντικό να εξασκείτε τα βήματα του χορού μόνος, αλλά και με την παρτενέρ σας. Όσο πιο πολύ εξασκείστε, τόσο καλύτερος θα γίνετε. Όταν πρόκειται να είστε ο καβαλιέρος, η πρακτική εξάσκηση θα σας έχει βοηθήσει να τελειοποιήσετε το χορό σας.